onsdag 16. mars 2011

5 kategorier: refleksjon

Til kategorien refleksjon har jeg tatt bilde av sjøen utenfor hytten min på Bømlo. Ideen var og prøve og få skyene og fjellene til og speile seg i sjøen og dermed gi en refleksjon. Med dette bildet liker jeg veldig godt hvordan lyset gir store kontraster mellom de mørke fjellene og lyset på himmelen. Bildet er tatt mens solen var på vei ned for og få forskjellige fargetoner på skyene. Bildet er litt rediger for og beder få frem fargene, og for og rette litt på horisontlinjen. Stolpene i sjøen som markerer hvor det er trykt og kjøre med båt er plassert i det gylne snitt.


Kamera: Panasonic DMC-TZ7,  Lukkertid:1/250,   Blender: f/4,0,  ISO: 80



originalbildet




Motivet på bildet under er en lampe som speiler seg i vinduet og gir en refleksjon. Bilder er tatt hos mormor på Nevland. Lyset i dette bildet gir det mer liv, og grunnen til at jeg har fått frem strålene i lampen er at jeg har brukt stjernefilter som fanger stålene i lyset. Lampen er plassert i det gylne snitt som gir bildet en fin komposisjon, der lampen er interessepunktet. Refleksjonen gir også et inntrykk av perspektiv, og det dannes derfor skrålinjer fra lampen til refleksjonen. Av dette bildet lærte jeg mer om hvordan bildet blir mer spennende ved bruken av det gylne snitt, og stjernefilter. Bildet er ikke redigert



Kamera: Nikon D60,  Lukkertid:1/8,   Blender: f/3,5,  ISO: 100

1 kommentar:

  1. det var jammen godt skyene og fjella gjekk med på å la seg spegle i sjøen, for det vart veldig fint :)

    SvarSlett